افزایش چشم گیر استفاده از مواد پلاستیكی به علت كرونا

افزایش چشم گیر استفاده از مواد پلاستیكی به علت كرونا

آمار موثقی از اینكه مواد پلاستیكی در فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به سال گذشته چه میزان افزوده شده وجود ندارد، اما بررسی های میدانی نشان می دهد، میزان استفاده از محصولات پلاستیكی بخصوص دستكش و ظروف یك بار مصرف افزایش قابل توجهی داشته است.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، شینا انصاری - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تأثیر ویروس کرونا بر محیط زیست شهر تهران، بیان نمود: همزمان با شیوع کرونا به علت اعمال برخی محدودیت ها و کاهش حمل و نقل، آلودگی هوا کنترل و از میزان آلاینده ها کاسته شد. از سوی دیگر در بعضی بوستان ها و مکان های گردشگری جهان حضور جانوران و پرندگان بیشتر شد که نشان از تأثیر مثبت کرونا بر محیط زیست داشت.
وی با اشاره به اینکه کرونا تبعات منفی هم داشت، اظهار داشت: یکی از تبعات منفی این ویروس، مصرف بی رویه آب است، گرچه در یکی، دو سال گذشته بارش های خوبی در کشور رخ داد، اما همچنان مبحث تنش های آبی وجود دارد و مصرف زیاد آب در طولانی مدت صدمه زیادی به کشور وارد می نماید.
وی افزود: بر مبنای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت ایستگاه های میانی پسماند در شهر تهران متوقف و به تبع آن تفکیک پسماندی هم صورت نگرفت، بنابراین آمار موثقی از اینکه مواد پلاستیکی در مثلا فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته چه میزان افزوده شده، وجود ندارد، اما بررسی های میدانی نشان می دهد، میزان استفاده از محصولات پلاستیکی به خصوص دستکش و ظروف یک بار مصرف افزایش قابل توجهی داشته است.
انصاری افزود: کرونا ویروسی بود که یک دفعه ظاهر شد و تجربه قبلی برای مقابله با این ویروس وجود نداشت، بنابراین یکسری اقدامات مطابق پروتکل های بهداشت جهانی انجام شد که بعدا مشخص شد در مواجهه با بیماری چندان موثر نیست. در مبحث ضدعفونی هم اگر حد مجاز شوینده ها و مواد گندزدا رعایت نشود، می تواند سبب صدمه های زیست محیطی و آلودگی منابع آب و خاک شود.
بنابر اعلام پایگاه خبری شهر، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در سه ماه اخیر شهروندان از دستکش و محصولات پلاستیکی بیشتر استفاده می نمایند، اظهار داشت: باآنکه در شرایط شیوع بیماری خطرناکی مانند کرونا، تبعیت از پروتکل های بهداشتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، ولی در سایه قرارگرفتن جنبه های محیط زیستی اقداماتی مانند مصرف گسترده فراورده های پلاستیکی یک بارمصرف و بی توجهی به میزان تولید این پسماندهای زیان بار برای طبیعت، با عنایت به مدیریت مصرف این محصولات در سایر کشورهای درگیر با بیماری کرونا، مبین این واقعیت است که می توان ضمن حفظ بهداشت فردی و رعایت تمامی موازین مدنظر، مصرف محصولات پلاستیکی را مدیریت و آلودگی کمتری به محیط زیست تحمیل کرد.




منبع:

1399/04/20
13:54:17
5.0 / 5
2696
تگهای خبر: بیماری , تولید , حمل و نقل , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ