معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خبر داد

وقوع 90 درصد حریق های ساختمانی در ساختمان های كمتر از شش طبقه

وقوع 90 درصد حریق های ساختمانی در ساختمان های كمتر از شش طبقه

به گزارش پرسی بلاگ معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینكه نگهداری در ساختمان ها مرده است، اظهار داشت: باید حساسیت مردم و مسئولین نسبت به ساختمان های كوته مرتبه افزایش پیدا كند.


محمود قدیری در گفتگو با ایسنا، درباره ضرورت توجه به ایمنی ساختمان های کوته مرتبه اظهار نمود: طبق گزارش های به دست آمده حدود ۹۰ درصد حریق های ساختمانی در ساختمان های کمتر از شش طبقه رخ می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه این واقعیتی است که یکی از علت های آن فراوانی ساختمان های کوته مرتبه است و گفته می شود که حدود ۱۰۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه در تهران واقع شده است و بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ساختمان هم ۱۰ طبقه باشد. ازاین رو مابقی ساختمان های تهران کوته مرتبه هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید حساسیت مردم و مسئولین نسبت به ساختمان های کوته مرتبه هم افزایش پیدا کند، اظهار نمود: ساختمان های کوته مرتبه حین ساخت نظارت مناسبی بر آنها صورت نمی گیرد و هنوز هم ساختمان های کوته مرتبه نا ایمن ایجاد می شود. زمانی که نظارت مناسبی بر ساخت ساختمان ها صورت گیرد، آنها ایمن خواهند بود.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران افزود: متاسفانه ساختمان های کوته مرتبه را به بساز و بفروش ها سپرده ایم و آنها گاهی بدون توجه به ایمنی این ساختمان ها را می سازند؛ البته سازنده هایی که به ایمنی این سازه هم توجه نمایند بسیارند؛ اما برخی واقعا توجهی به این مهم ندارند.
قدیری اظهار داشت: بعنوان مثال زمانی که می خواهند فوندانسیون را روی زمین انجام دهند وزن ساختمان روی دیوار و ستون می افتد و آنها هم فشار را به زمین وارد می کنند. این فوندانسیون باید به زمین سفت برسد، طوری که زمین دیگر متراکم نشود. برای اندازه گیری تراکم خاک، چاه های گمانه میزنند. ایمنی چاه های گمانه باید از راه آزمایش مکانیکی خاک بررسی شود چون که اگر استقامتش کم باشد ستون ها به آن فشار می آورد و همین مساله باعث می شود که عدم تقارن ایجاد شود.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که بعضی از آزمایشگاه ها برگه های آماده جهت بررسی چاه های گمانه دارند. در صورتیکه باید چاه های گمانه، زده شود و بعد از آن بررسی شود که آیا خاک استقامت کافی دارد یا خیر.
قدیری اظهار نمود: متأسفانه ما از برخی ساختمان های کوته مرتبه نوساز دیدن کردیم که دودکش این ها به جایی وصل نبود و فقط حفره ای در دیوار وجود داشت، یعنی اگر بخاری روشن می شد به جایی راه نداشت.

وی ادامه داد: سیم کشی های برق بعضی از این ساختمان ها هم کاملا نا ایمن بود، این در شرایطی است که ۳۵ درصد حریق ها ناشی از الکتریسیته است. این الکتریسیته چیزی جز سیم کشی های نامناسب، قطعات نامناسب یا فیوزها نیست، البته بهره بردار هم امکان دارد با استفاده نامناسب باعث وقوع حادثه شود.

قدیری با اشاره به اینکه در ساختمان های کم ارتفاع نگهداری مرده است، اظهار داشت: افرادی که در ساختمان ها زندگی می کنند هم باید به حفظ و نگهداری آن توجه بیشتری داشته باشند.




1399/03/21
21:08:34
5.0 / 5
2851
تگهای خبر: خدمات , شهرداری , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ