ویروس كرونا جان نویسنده شیلیایی را گرفت

ویروس كرونا جان نویسنده شیلیایی را گرفت

پرسی بلاگ: لوئیس سپولوِدا نویسنده نامدار شیلیایی به سبب مبتلاشدن به ویروس كرونا در 70 سالگی جان باخت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از فرانس ۲۴، نویسنده پرفروش شیلیایی لوییس سپولودا بر اثر مبتلاشدن به ویروس كووید ۱۹ در اسپانیا جان باخت.
وی بعد از شركت در یك جشنواره ادبی در پرتغال و بعد از مشاهده علائم مشكلات تنفسی به مدت ۶ هفته در بیمارستانی در اویدو بستری بود، اما سرانجام نتوانست جان سالم به در ببرد.
سپولودا بعد از انتشار اولین رمانش با عنوان «پیرمردی كه داستان های عاشقانه می خواند» در سال ۱۹۸۸ به شهرت جهانی رسید.
وی كه سوسیالیست بود بعد از برقراری حكومت نظامی در دوره آگوستو پینوشه در شیلی مدتی زندانی شد و بعد به تبعید فرستاده شد.
وی یكی از نویسندگان دست چپی شیلی، فعال اجتماعی و روشنفكری بود كه همیشه از طرف دست راستی هایی كه سال ۱۹۷۳ دولت سالوادور آلنده را سرنگون كردند، در فشار بود.
سپولودا سال ۱۹۷۳ زندانی شد و دو سال و نیم را در زندان گذراند و بعدها این دوره را در كتاب «جنون پینوشه و دیگر مقاله ها» مكتوب كرد.
وی با فشار سازمان های حقوق بشری از زندان آزاد شد و بعد از یك سال زندگی مخفیانه در شیلی، سرانجام از این كشور تبعید شد و در دهه ۱۹۹۰ در آلمان زندگی كرد و سپس به اسپانیا نقل مكان كرد و در شهر گیخون ساكن شد.
رمان «پیرمردی كه داستان های عاشقانه می خواند» بر اساس دورانی كه وی با مردم محلی در حاشیه رود آمازون زندگی كرده بود نوشته شده و درباره شكارچیان و جویندگان طلا در جنگل های بارانی است.
«كشف بزرگ حلزون» (۲۰۱۳)، «قصه رفاقت گربه یونانی و موش مكزیكی» (۲۰۱۲)، «جنون پینوشه و سایر مقالات» (۲۰۰۲)، «جوجه مرغ دریایی و گربه ای كه به او پرواز كردن آموخت» (۱۹۹۶)، «دنیای آخر دنیا» (۱۹۹۶) و «وحشت، زندگی، مرگ و سایر توهمات (۱۹۸۶) همچون آثار وی است.
وی برای جذابیت، طنز و توجه به زندگی مردم معمولی آمریكای لاتین در كتاب هایش شناخته می شد و آثارش به زبان های مختلفی ترجمه شده است.
شماری از كتاب های وی به فارسی نیز ترجمه و انتشار یافته است.



منبع:

1399/01/29
22:35:27
5.0 / 5
2941
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , بیمارستان , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ