معرفی كتاب؛

رب الرقیب فرصتی برای تفكر در دریای جوشن كبیر

رب الرقیب فرصتی برای تفكر در دریای جوشن كبیر

به گزارش پرسی بلاگ كتاب رب الرقیب مجموعه اشعاری برگرفته از دعای معروف جوشن كبیر به قلم ربابه خدامی نویسنده و شاعر جوان شاهرودی یكی از پیشنهادهای خوب برای مطالعه است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - «رب الرقیب» به قلم ربابه خدامی نویسنده و شاعر جوان شاهرودی فرصتی برای تفكر در دریای جوشن كبیر است این كتاب مجموعه اشعار این شاعره در معنای این دعای متبركه است كه در چارچوب مثنوی توسط آوای چلچله شاهرود برای اولین بار در سال ۹۸ منتشر گردید.
این كتاب مشتمل بر ۱۱۱ صفحه با تذهیب سیده فهیمه كاظمی یزدی و صفحه آرایی ابوالفضل طاشیان در شمارگان هزار نسخه و باقیمت ۶۰ هزار تومان الان در بازار و در اختیار علاقه مندان به اشعار مذهبی است.
این كتاب همان گونه كه نویسنده در مقدمه آن اشاره می كند مجموعه از مثنوی ها برگرفته از دعای صد بند جوشن كبیر و صفات خداوندی است كه در سرودن آن از ترجمه فارسی این دعای متبركه استفاده شده و نویسنده برای سرودن اشعار آن هفت سال زمان صرف كرده است.
در این كتاب ۱۰۰ شعر در باب صد بند دعای جوشن كبیر و دو شعر در مثابه دیباچه و اختتامیه گرد هم آمده و توانسته هارمونی خوبی را به علاقه مندان به اشعار به خصوص اشعار مذهبی عرضه نماید.

اینكه شاعر ۱۰۰ بند دعای جوشن كبیر را هم در آگاه هر مثنوی آورده، نقطه مثبتی به حساب می آید اما به نظر می آید اگر فونت و رسم الخط ادعیه عربی و اشعار باهم تفاوت می كردند نمای ظاهری بهتری به كتاب بخشیده می شد همینطور انتخاب فونت نامناسب را شاید بتوان تنها نقطه ضعف ظاهری آن دانست.
نقطه قوت این كتاب اما اشعار قوی با دایره واژگان مناسب از جانب نگارنده است كه توانسته مخاطب را با خود همراه كند البته باید در نظر داشت كه قالب مثنوی برای سرودن اشعار این چنین عارفانه به نسبت تغزل كمی دشوار به نظر می آید كه شاعر توانسته از عهده این امر به خوبی بر بیاید. همینطور دیگر نقطه قوت این كتاب تهذیب به خصوص جلد این كتاب است كه ان را شبیه تابلوی نقاشی كرده است.
ربابه خدامی متولد سال ۵۶ در شهرستان شاهرود است.
در بخش هایی از این كتاب می خوانیم:
با كلام وحی ثابت كرده ای حق را خدا، گر تو حكی كرده ای آن می شود تقدیر ما
ما مطیع امر بودیم آسمان و هم زمین، پس فرستادی تو باد و ابر را بر ما چنین
بین ما و قلب هامان حائلی داری حضور، پس شفاعت جز به اذنت كی كند پیشت عبور
**
ترس دارد خلقت از خشمت پر از شوقی عظیم، كی ببینیم روی ماهت را تویی تنها كریم
حاجتم را عرض كردم تا كه مطلوبم شود، زندگانی را به كامم كن كه غم جان می درد

1399/01/18
23:14:54
5.0 / 5
3319
تگهای خبر: بازار , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ