توسط نشر چشمه؛

كتاب تاریخ بی غرض فلسفه از آغاز تا امروز چاپ شد

كتاب تاریخ بی غرض فلسفه از آغاز تا امروز چاپ شد

به گزارش پرسی بلاگ كتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز نوشته ویلیام ساهاكیان با ترجمه حمیدرضا بُسحاق توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز» نوشته ویلیام ساهاكیان اخیرا با ترجمه حمیدرضا بُسحاق توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این كتاب شصت وسومین عنوان مجموعه «علوم انسانی» است كه این ناشر چاپ می كند. نسخه اصلی «تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز» در سال ۱۹۶۸ به چاپ رسیده است.
این كتاب یكی از كتاب های درسی فلسفه در كشورهای انگلیسی زبان بخصوص آمریكاست و علت استقبال از آن، زبان ساده و بدون غرض نویسنده آن عنوان شده است. ویلیام ساهاكیان در این كتاب، تاریخ فلسفه را از ابتدا یعنی از زمان طالس فیلسوف یونانی تا زمان معاصر خودش یعنی فلسفه ژان پل سارتر فیلسوف و نویسنده فرانسوی، ثبت كرده است. او در این حوزه از حواشی و اضافات كاسته و فقط مسائل و موضوعاتی اصلی را مطرح كرده است.
مترجم كتاب در معرفی آن می گوید كم تر كتاب تاریخ فلسفه ای را می توان یافت كه نویسنده آن، نظر شخصی خویش را بیان نكرده یا جهت گیری فكری خاص خویش را در كتاب دخیل نكرده باشد؛ نمونه این بحث، تاریخ فلسفه كاپلستون است كه روایتی كاتولیكی از تاریخ فلسفه عرضه كرده و یا تاریخ فلسفه راسل كه نگاهی تحلیلی دارد. اما سراسر كتاب ویلیام ساهاكیان حتی یك نظر شخصی هم ندارد و نویسنده در آن، بی طرفانه و بدون غرض، اندیشه فیلسوفان را بیان كرده است. حمیدرضا بسحاق در ادامه معرفی خود می گوید برای نشان دادن بی طرفی نویسنده این كتاب كافی است اشاره نماییم كه نویسنده خود فردی متدین بوده اما فلسفه نیچه و ماركس را هم هم دلانه توضیح داده است.
كتاب پیش رو به جز مقدمه مترجم، درباره نویسنده و مقدمه در ابتدا، و واژه نامه فارسی به انگلیسی و نمایه در پایان، ۲۲ فصل اصلی دارد كه به ترتیب، عبارت اند از:
«مساله ماده: فیلسوفان میلتوس»، «مساله اینهمانی و تغییر: فلسفه های متضاد هراكلیتوس و الئاییان»، «مساله انسان: از سوفیست ها تا افلاطون»، «فلسفه نظام مند: افلاطون و ارسطو»، «مساله دین»، «مكتب مدرسی»، «فلسفه رنسانس»، «عقل گرایان قاره ای»، «تجربه گرایان انگلیسی»، «ایده آلیسم آلمانی»، «فایده گرایی انگلیسی»، «ناتورالیسم تكاملی»، «پوزیتویسم كلاسیك»، «ماتریالیسم دیالكتیك»، «پراگماتیسم»، «ایده آلیسم و پرسونالیسم»، «نورئالیسم و رئالیسم انتقادی»، «پوزیتیویسم منطقی»، «فلسفه تحلیلی»، «مكتب نومدرسی و نوتومیسم»، «پدیدارشناسی» و «اگزیستانسیالیسم».
در قسمتی از این كتاب می خوانیم:
ویلیام جیمز، فیلسوف برجسته آمریكایی، در طول نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در دانشگاه هاروارد فیزیولوژی، روان شناسی و سپس فلسفه تدریس كرد، و به خاطر آن كه سبب شد پراگماتیسم در ایالات متحده با پذیرش گسترده ای روبه رو شود دارای بیش ترین اعتبار و اهمیت است. در آن زمان خواندن آثار پیرس سفارش می شد، اما فیلسوفان توجه اندكی به آن نشان می دادند؛ بیش تر آنها دیدگاه نوكانتی یا نوهگلی را پذیرفته بودند. سخنرانی های پرشور جیمز در دانشگاه های هاروارد، ادینبورو و منچستر و آثار فراوان مهمی كه از او منتشر گردید سهم زیادی در شكل گیری پراگماتیسم بعنوان مشخص ترین نظام فلسفی آمریكا داشت. آثار بسیار مهم او عبارت اند از اصول روان شناسی (۱۸۹۰)، اراده معطوف به ایمان (۱۸۹۷)، فناناپذیری بشر (۱۸۹۸)، تنوع تجربه دینی (۱۹۰۲)، پراگماتیسم (۱۹۰۷)، جهان كثرت انگارانه (۱۹۰۹) و مقالاتی درباره تجربه گراییِ رادیكال (۱۹۱۲).
نظر جیمز درباره روش پراگماتیك. جیمز بعد از این یادآوری كه اصطلاح پراگماتیسم از كلمه یونانی پراگما به معنای فعل، و در نتیجه عمل یا عملی، گرفته شده است اظهار نمود كه روش پراگماتیكْ تكنیكی است برای حلّ مشاجراتی كه به نظر لاینحل هستند یا به عبارتی تحقیق درباره معانی عملیِ رویدادها و موضوعات. «اگر این مفهوم به جای آن مفهوم صادق باشد، این امر در عمل چه تفاوتی برای فرد ایجاد می كند؟» هر چیزی كه معنا دارد یا واقعی است باید بر عمل و تجربه ما تاثیری داشته باشد، و هر چیزی كه دارای نتیجه عملی است باید بعنوان امری با معنا و واقعی پذیرفته شود. نظریه ای كه فاید نتایج مهم می باشد بی معناست. گزاره های بامعنا دارای نتایج مهم انضمامی هستند؛ پس بی معنا بودن مرادف با بی نتیجه بودن است.
این كتاب با ۵۴۴ صفحه، شمارگان ۷۵۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان انتشار یافته است.

1399/01/08
14:03:42
5.0 / 5
3208
تگهای خبر: آثار , انسانی , بازار , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ