فرمانده ستاد عملیات مقابله با كرونا در تهران مطرح كرد:

همچنان در سطح اخطار كرونایی قرار داریم

همچنان در سطح اخطار كرونایی قرار داریم

به گزارش پرسی بلاگ فرمانده ستاد عملیات مقابله با كرونا تنها راه كنترل ویروس كرونا را اصلاح رفتار اجتماعی مردم و پرهیز از رفتارهای پرمخاطره دانست و اظهار داشت: زمان پیك بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می كند، اگر مردم به سفارش ها و مداخلات سخت گیرانه توجه نكنند ما كماكان در شرایط بحرانی خواهیم بود، اما اگر مردم همراهی كرده و به سفارش ها توجه نمایند، بطور قطع چرخه بیولوژیك بیماری در شهر شكسته و وضعیت بهتر می شود.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا زالی عصر امروز در جمع خبرنگاران ضمن عرضه گزارش جلسات امروز ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران، با اشاره به برخی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه ترخیص بیماران كرونایی، اظهار نمود: بیماران كرونایی كه پس از 4 یا 5 روز با رفع علائم بالینی مرخص می شوند، همچنان تا 2 هفته در خطر انتقال بیماری قرار دارند، بنابراین استفاده از لفظ بهبودیافته برای آنان سبب ایجاد و سوء تفاهم می شود. ازاین رو این اصطلاح غلطی است كه اگر فردی امروز از بیمارستان مرخص شد، دیگر می تواند بعنوان یك فرد عادی فعالیت اجتماعی و مراودات سابق خویش را داشته باشد.
طراحی مدلی برای قرنطینه بیماران ترخیصی تا رفع كامل خطر انتقال
دكتر زالی با تاكید بر خطر انتقال بیماری تا دو هفته پس از شروع علائم بالینی، خاطرنشان كرد: ازاین رو خواهشمندیم افرادی كه از بیمارستان مرخص می شوند، نسبت به ایزولاسیون در خانه اقدام نمایند تا سایر افراد خانواده به خصوص سالمندان و افراد صدمه پذیر و پرخطر مانند بیماران گرفتار سرطان و بیماری های زمینه ای را درگیر نكنند. بگونه ای عمل شود كه در خانواده ها بیشترین حد كاهش مراودات با این افراد صدمه پذیر صورت بگیرد.
فرمانده عملیات مقابله با كرونا در تهران با اشاره به طراحی مدلی برای قرنطینه بیماران ترخیص یافته در یك مكان جداگانه تا زمان رفع كامل خطر انتقال، تصریح كرد: این مدل با كمك سپاه و بسیج جامعه پزشكی در حال طراحی است و ظرف یكی دو روز آینده در تهران محقق می شود. بر این اساس افرادی كه علائم بالینیشان برطرف شده می توانند در مقطع زمانی لازم و تا رفع خطر انتقال، یك اقامت بینابینی را طی كرده و بعد به منازل خود بروند.
همچنان در سطح اخطار قرار داریم
دكتر زالی با تاكید بر اینكه همچنان در سطح اخطار قرار داریم، اظهار داشت: البته این شرایط در عرصه جهانی برقرار بوده و تنها مختص ایران نیست. سازمان بهداشت جهانی از دو روز قبل مجموعه هشدارها و تاكیداتی را در عرصه جهانی مطرح می كند كه با هفته ی قبل كاملا متفاوت می باشد، با این وجود از آنجائیكه تمام این فراگیری های جهانی از یك الگوی بین كشوری برخوردار است، ازاین رو ما هم باید بر مبنای الگوی سازمان بهداشت جهانی كماكان خویش را در شرایط جدی تلقی كرده و كلیه مسایل را رعایت نماییم.
پیك بیماری متاثر از رفتار ماست
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیك كرونا در كشور، اظهار نمود: پیك بیماری متاثر از رفتار ماست. به عبارتی اگر رفتار اجتماعی، حجم تردد درون شهری، میزان ارتباطات و مراودات و تماس و انتقال بین افراد بیمار و سالم و بین مناطق آلوده و سالم اصلاح نشده و اصول آن رعایت نشود، اگر مراودات غیرضروری را به حداقل نرسانیم و افراد بیمار از حضور در محیط های اجتماعی خودداری نكنند، وضعیت بهبود پیدا نمی كند.
انتقاد از رفتار پرخطر هموطنان در خصوص مسافرت های غیرضروری
وی با اشاره به رفتار نامناسب و تلخ روز گذشته برخی هموطنان در خصوص مسافرت های غیرضروری كه و مورد گلایه وزیر بهداشت هم بود، اظهار داشت: با این رفتارهای پرخطر و انتقال و گسترش بیماری، كنترل شرایط خیلی سخت می شود. الان وقت سفر و كارهای تفننی نیست، این یك اخطار جدی بهداشتی بوده و تعارف نیست.
حین سفر شانس بروز بیماری به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می كند
وی با اشاره به اینكه طبق اعلام متخصصان عفونی وضعیت ایمنی بدن در مسافرت كاسته می شود، اظهار داشت: حین سفر شانس بروز بیماری به صورت قابل ملاحظه ای افزوده می شود، ازاین رو با سفر هم خودمان و هم دیگران را در معرض خطر و آلودگی قرار می دهیم.
زمان پیك بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می كند
وی تنها راه كنترل ویروس كرونا را اصلاح رفتار اجتماعی مردم و پرهیز از رفتارهای پرمخاطره دانست و اظهار داشت: زمان پیك بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می كند، اگر مردم به سفارش ها و مداخلات سخت گیرانه توجه نكنند ما كماكان در شرایط بحرانی خواهیم بود، اما اگر مردم همراهی كرده و به سفارش ها توجه نمایند، بطور قطع چرخه بیولوژیك بیماری در شهر شكسته و وضعیت بهبود پیدا می كند.
افراد فوت بیماران كرونایی در منازل را كتمان نكنند
دكتر زالی در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با مشكلات بوجود آمده در تدفین بیمارانی كرونایی كه در منزل فوت می كنند، اظهار نمود: طی هماهنگی صورت گرفته با مدیركل پزشكی قانونی استان و همكاری با دادستانی و اعلام آمادگی بهشت زهرا، این مسئله در حال حل شدن است. البته مردم هم باید از كم اظهاری و كتمان ممانعت كنند و تمام شرایط را مطرح كنند، چون كه گاهی افرادی بوده اند كه برای طی مسیر و روند بگونه ای دیگر، شرایط را كتمان می كنند كه این خطر بزرگی هم برای خودشان و هم دیگران به حساب می آید.
برخورد قاطعانه با برگزار كنندگان مراسم تدفین
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر ممانعت از برگزاری مراسم ختم و تدفین به صورت جمعی طی این روزهای سخت، خاطرنشان كرد: متاسفانه در بعضی از نواحی حاشیه شهر تهران علیرغم سفارش اكید بهداشتی و ملاحظات، هنوز برخی مراسمات را در خفا برگزار می كنند كه در این راستا از این پس طی هماهنگی با رئیس پلیس تهران و دادستانی، برخورد با این تخلفات دیگر ارشادی نبوده و بسیار جدی و قاطعانه خواهد بود.
وی سفارش كرد كه خانواده ها می توانند در این شرایط با هدف ثواب بیشتر هزینه های برگزاری مراسم ختم و شب هفت و غیره را برای مهار كرونا هزینه كنند.
استفاده حداكثری از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین اقلام مورد نیاز برای مقابله با كرونا
دكتر زالی همینطور با اشاره به جلسه امروز با اتاق بازرگانی و كشاورزی و صنایع و معادن تهران بعنوان نماینده اصلی بخش خصوصی كه طی این روزها بر مبنای مسئولیت پذیری اجتماعی اعلام آمادگی كرده اند، اظهار نمود: با عنایت به وجود روش های متنوع در تأمین بودجه موردنظر و طراحی های غیربوروكراتیك در مجموعه بخش خصوصی، نیازهای اولیه خویش را در بخش تجهیزات و وسایل حفاظتی همكاران در بیمارستان ها به این بخش اعلام كردیم و مقرر شد كه از همه مدلهای مختلف اجرایی و ظرفیت های متفاوت بخش خصوصی برای تأمین این اقلام استفاده بهینه شود.
وی با اشاره به برگزاری جلسه در اتاق بازرگانی با برخی از فعالان اقتصادی بویژه در زمینه تولید و توزیع، عنوان كرد: مقرر شد تا با طراحی روش های مختلف در استان تهران، موانع و مشكلات بوروكراتیك سر راه این بخش ها برای پیوستن به مدار عرضه خدمات، برداشته شود. در همین راستا قرار شد در ایام آینده برای انتقال نیازها و استفاده از ظرفیت در فرایندهای بخش خصوصی، مستمرا با آنان در تماس باشیم و بخشی از نیازهای جدی در بخش واردات را از این طریق برآورده نماییم.
دانشگاه ها موظفند از ظرفیت های جنرال به صورت حداكثری بهره ببرند
فرمانده عملیات مقابله با كرونا در تهران در خاتمه با اشاره به جلسه بعدی امروز جهت بررسی شرایط فعلی و برنامه ریزی برای روزهای آتی كه با حضور روسا و معاونان درمان و بهداشت 3 دانشگاه استان تهران و دانشگاه بقیه الله، برگزار شد، عنوان كرد: استفاده بهینه از ظرفیت نوین تخت های دانشگاهی با افزایش تخت های بخش جنرال و عمومی، از مصوبات این جلسه بود، بگونه ای كه معاونت های درمان هر 3 دانشگاه موظفند از ظرفیت های جنرال به صورت حداكثری بهره لازم را ببرند.



1398/12/17
21:36:17
5.0 / 5
3941
تگهای خبر: اجتماعی , بیمارستان , بیماری , پلیس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ