توسط نشر علمی و با تصحیح پرویز اذكایی

آثار باقیه از مردمان گذشته ابوریحان بیرونی منتشر گردید

آثار باقیه از مردمان گذشته ابوریحان بیرونی منتشر گردید

پرسی بلاگ: آثار باقیه؛ از مردمان گذشته با ترجمه و تعلیق پرویز سپیتمان (اذكائی) از طرف انتشارات علمی منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، علامه ابوریحان بیرونی ـ دانشمند نابغه و شهیر ایران ـ استادالرئیس در علوم ریاضی، نجوم، طبیعیات و جغرافیا، هم بعنوان دانشمندی تاریخدان و هم بعنوان پژوهشگر حوزه گیاه شناسی، با «آثار باقیه» اخبار و اطلاعات فراوانی از «قرن های گذشته» خصوصا به لحاظ جوانب اجتماعی و فرهنگی «ملل قدیمه» فراهم نموده است. این كتاب در عین حال تصویری دقیق هم از عصر مؤلف به دست می دهد؛ چنان كه خلاصه تقویم های مختلف نجومی یا ملی اقوام است، كه توصیفات كامل از همه گاه شماری ها و اعیاد معمول ملل و ادیان را پیش چشم مخاطب قرار می دهد.
بیرونی اولین تحریر این كتاب را در سال ۳۹۱ هجری قمری هنگامی كه در گرگان و در خدمت امیرشمس المعالی قابوس بن وشمگیر زیاری (۳۸۸ – ۴۰۳ هجری قمری) به سر می برد، به نام او نوشته است؛ سپس تحریری دیگر از آن «تا حدود سال ۴۲۷ ه. ق» با اضافاتی نگاشته است.
كتاب مشتمل بر یك مقدمه و بیست و یك فصل (در چاپ جدید ۲۲ فصل) است كه به ترتیب عبارت است از: در ماهیت شب و روز و آغاز آنها، در ماهیت سال ها كه از تركیب روزها و ماه ها حاصل گردد، در چگونگی مبدأهای تاریخی و تقویمی، در اختلاف عقاید ملل راجع به ذوالقرنین، در چگونگی ماه های مبادی تاریخ، در چگونگی تاریخ شناسی ها و ازمنه سلاله های شاهان، ادوار سال ها و مبادی آنها، شهور و سنوات یهودیان، مبادی پیامبر نمایان و جماعات منسوب به آنها، در اعیاد و شهور ایرانیان و سغدیان و خوارزمیان، در اصلاح تقویم خوارزمیان، در روزهای تقویم یونانی كه با ملل دیگر مشترك است، در اعیاد و ایام روزه داری در ماه های یهود، در اعیاد و ایام تقویم سریانی مربوط به مسیحیان ملكایی، در اعیاد و ایام روزه مشابه و منطبق با آن مسیحیان، در اعیاد مسیحیان نسطوری و ایام فطر آنها، در اعیاد مجوسان قدیم و روزه و فطر صائبان، در اعیاد عرب، در اعیاد مسلمانان و آخر سر مباحث راجع به منازل قمر (طلوع و غروب آنها) و تصاویر جسم نما و جز اینهاست.
پرویز سپیتمان (اذكائی) ترجمه و تصحیح دقیقی از این اثر گرانقدر را با نام «آثار باقیه: از مردمان گذشته» توسط سوی انتشارات علمی منتشر نموده است. این تصحیح در سال ۱۳۸۱ برنده جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی شد. محمود جعفری دهقی، مدیر گروه فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران این تصحیح را از شاهكارهای ترجمه و تألیف در بیرونی پژوهی می داند. اذكائی این اثر گران سنگ را بعد از مقابله تازه با سه نسخه دیگر كه قبل از این از طرف ادوارد زاخائو، خاورشناس برجستهٔ آلمانی و اولین مترجم این اثر به زبان های اروپایی مغفول مانده بود، ترجمه و همراه با یادداشت های بسیار عالمانه خود منتشر نموده است.
«آثار باقیه؛ از مردمان گذشته» با ترجمه و تعلیق پرویز سپیتمان (اذكائی) از طرف انتشارات علمی در ۹۸۴ صفحه و با قیمت ۱۹۵ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1398/11/26
21:03:17
5.0 / 5
4349
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ