عملكرد مسئولان در میزان افسردگی مردم بسیار مؤثر است

عملكرد مسئولان در میزان افسردگی مردم بسیار مؤثر است

به گزارش پرسی بلاگ ایسنا/قم فوق تخصص روانپزشك با اشاره به این كه عملكرد مسئولان در میزان افسردگی مردم بسیار مؤثر است، اشاره كرد: خیلی از مشكلات مربوط به سبك زندگی افراد ریشه در بیماری های رفتاری و روانی آنها دارد كه در دوره كودكی و نوجوانی درمان نشده اند.


دكتر حسین فاكر در گفتگو با ایسنا با بیان این كه بیماری افسردگی در جامعه لزوماً ارتباطی با سطح معیشت و مباحث اقتصادی ندارد، اظهار نمود: البته شرایط نامساعد اقتصادی در تشدید افسردگی مؤثر است اما این طور نیست كه بگوییم جوامع ثروتمند و دارای رفاه اقتصادی، مستثنی از این مشكل هستند، بلكه اتفاقاً كشورهای حوزه اسكاندیناوی مثل فنلاند و نروژ و سوئد و... دراین زمینه گرفتار مشكل جدی هستند.
وی ادامه داد: از سویی برخلاف آن چه گاه گفته می شود در كشوری كه گرفتار جنگ است، افسردگی كمتر است، چونكه معمولاً انگیزه های افراد در جنگ زیادتر می شود و به همان نسبت افسردگی نیز كاهش پیدا می كند.
او همینطور با اشاره به این كه افسردگی با بعضی از حوادث زندگی نسبت معكوس دارد، هر چند كه بعضی مسایل همچون استرس ها می تواند موجب تشدید افسردگی شود، اظهار داشت: در همین روزهای اخیر و بعد از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، برخی افراد به بنده مراجعه نموده و گفته اند كه بعد از این قضیه گرفتار نگرانی و اضطراب شده اند مبنی كه اگر آمریكا حمله كند، چه كسی از ما دفاع می كند. از سویی بعضی از مردم چون عملكرد جانشین ایشان را ندیده اند، پس این فكر و نگرانی سبب شده گرفتار استرس و گاه افسردگی شوند و این مساله نشان میدهد كه موضوعات روز چقدر می تواند در تشدید یا كاهش افسردگی تأثیرگذار باشد.
این فوق تخصص روانپزشك ابراز كرد: یكی از نكات بسیار مهم كه موجب كاهش افسردگی و نگرانی مردم می شود، درست عمل كردن مسئولان است و این كه به خصوص در شرایط كنونی همه همت و تلاش خود را در جهت كاهش مشكلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم بكار گیرند.
ایشان سپس با انتقاد از صاحب نظران و كارشناسانی كه بدون ارائه دلیل و مدرك علمی می گویند كه مردم ایران جزو افسرده ترین جوامع دنیا هستند، اشاره كرد: لزوماً این طور نیست كه فاكتورهای رفاه مادی، شادی آور باشد و سبب كاهش افسردگی گردد و از این حیث نمی توان ادعا نمود كه مردم جامعه ما چون گرفتار مشكلات اقتصادی هستند، لزوماً افسرده ترین مردم حال حاضر جهان هستند.
فاكر اضافه كرد: البته مشكلات اقتصادی می تواند زمینه ساز افسردگی باشد و كسی منكر این مسأله نیست اما به هر حال در موضع گیری ها و حرف زدن ها باید سند و مبنای علمی ارائه كرد.
او همینطور با بیان این كه برای كاستن از آلام و نگرانی های مردم باید نظام مدیریتی كشور به رفع نقاط ضعف خود اهتمام ویژه ای داشته باشد، اظهار داشت: البته بعنوان مثال برای كاستن از مشكلات و لطمه های افسردگی در جامعه نباید صرفاً نگاهمان معطوف به مباحث اقتصادی باشد، هر چند اقتصاد یك مساله ریشه ای و محسوس است كه آحاد مردم به صورتی با آن سر و كار دارند.
وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بهداشت روانی با كلان مقوله سبك زندگی بیان داشت: تلاش بمنظور ارتقای سطح بهداشت روانی جامعه سبب می شود كه مردم، بیماری های خودرا درمان كنند، ضمن آن كه ما هر چقدر دراین زمینه جدی تر باشیم، مشكل افسردگی در سطح جامعه كمتر می شود.
این روانپزشك همین طور اظهار داشت: یكی از مؤلفه ها و شاخصه های بهداشت روانی مطلوب این است كه شیوع بیماری های در رابطه با حوزه روان پزشكی در جامعه كم باشد و این كه مردم و خانواده ها نسبت به درمان این قبیل بیماری ها، دغدغه و جدیت لازم را داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه هم اكنون حدود 25 روانپزشك در قم به فعالیت می پردازند، اضافه كرد: ما هم اكنون چه در سطح كشور و چه در سطح استان قم به لحاظ تعداد روانپزشك، در وضعیت نرمالی قرار داریم، اما مشكلی كه گاه رخ می دهد این است كه یا مردم پول لازم برای مراجعه به متخصصان را ندارند یا این كه از رفتن به مطلب روانپزشك اِبا دارند كه این مساله نیز ریشه در ذهنیت غلطی دارد كه اگر كسی به روانپزشك بازگشت كند، اطرافیان و دوستان به شكل دیگری به او نگاه كرده و به قضاوتش می پردازند.
فاكر همین طور تاكید كرد: به عقیده بنده، چنانچه بیماری های رفتاری و روانی در جامعه علاج شوند، خیلی از مشكلات مردم در عرصه های گوناگون به خصوص در زمینه سبك زندگی، خود به خود حل می شود، چونكه به هر حال مردم ما مسلمان و دارای فطرت و طینت خوبی هستند و اگر احیاناً گرفتار برخی مشكلات و گرفتاری ها هستند، باید زمینه ها و ریشه های این ناهنجاری ها را درمان كرد تا آنها به وضعیت مطلوب بازگردند.
وی در خاتمه با اشاره به این كه بی گمان در سایه ارتقای سطح بهداشت و سلامت روانی جامعه، لطمه های اجتماعی نیز به طرز محسوسی كاسته می شود، اظهار داشت: اگر ما به شكل علمی ریشه های معضلاتی چون طلاق و اعتیاد را بررسی نماییم، متوجه می شویم كه خیلی از آنها منشأ بیماری های رفتاری و روانی دارد كه در این جا یك متخصص روانپزشك با شیوه های علمی و بوسیله دارو، می تواند بخش مهمی از این بیماری ها را درمان كند.



1398/11/03
20:14:18
5.0 / 5
4274
تگهای خبر: اجتماعی , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ