گزارش مهر از تقاضاهای بی سرانجام وزیر میراث از دولت

وزیر میراث فرهنگی در زمین دولت بازی ندارد!

وزیر میراث فرهنگی در زمین دولت بازی ندارد!

پرسی بلاگ: وزیر میراث فرهنگی یا در دولت قدرت چانه زنی برای این وزارتخانه را ندارد و یا این وزارت برای دولت در جایگاه آخر است چون نامه های مونسان به دولت نتیجه ندارند و او را در اتفاقات دخالت نمی دهند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، علی اصغر مونسان وزیر جوان ترین وزارتخانه دولت دوازدهم در طول ریاستش در زمان سازمان میراث فرهنگی و در دوره مسئولیتش در وزارت میراث فرهنگی نامه های مختلفی را به هیأت دولت با سوژه گردشگری و میراث فرهنگی نوشته است اما خیلی از این نامه ها به نتیجه منجر نشده اند و یا به آنها جامه عمل پوشانده نشد. این عدم پاسخگویی چند علت را بیشتر متبادر نمی نماید. یا او جایگاه محبوبی در هیأت دولت ندارد و یا وزارتخانه متبوعش چندان مورد اهمیت دولت نیست به رغم اینكه سخنرانی ها در حوزه گردشگری زیاد است به خصوص در زمان هر انتخاباتی. شاید هم هنوز مونسان قدرتی كه یك وزیر می تواند در هیأت دولت داشته باشد را كسب نكرده است.
همه اینها باعث شده تا وزیر میراث فرهنگی نتواند در بعضی از امور كه اتفاقاً جزو مسائل روز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده اتفاق مهمی را رقم بزند و یا حتی اظهار نظر رسمی داشته باشد.
چانه زنی برای عوارض نتیجه نداشت
سال ۹۶ وقتی بودجه ۹۷ تقدیم مجلس شد، عوارض خروج از كشور نیز از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان برای سفر اول پیش بینی شد، علی اصغر مونسان كه تصور می كرد این مبادرت به نفع صنعت گردشگری است اول از آن استقبال كرد و بعد از آن وقتی با مخالفت فعالان گردشگری رو به رو شد، تازه آن وقت به یاد آورد كه اعلام مخالفت كند. او حتی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت و پیشنهاد نمود تا عوارض ۷۵ هزار تومانی به ۸۵ هزار تومان تغییر كند. این اتفاق هم هیچ وقت نیفتاد و كسی به حرف وزیر نرفت!
حتی سهمیه ای كه قرار بود از محل عوارض به گردشگری تعلق بگیرد، نیز داده نشد و مونسان در مصاحبه ای با خبرنگار مهر بیان كرد كه نه تنها از ۲۲۰ هزار تومان بلكه از ۳۳۰ هزار تومان و ۴۴۰ هزار تومان نیز تنها ۱۷ هزار تومان به گردشگری اختصاص یافته است!
امسال هم كه عوارض خروج از كشور از ۲۲۰ هزار تومان به ۲۶۴ هزار تومان برای سال ۹۹ تعیین شد، باز هم به همان نامه نگاری های مونسان توجهی نشده است و نه تنها میزان عوارض كم نشد بلكه اضافه هم شد از طرفی سهم گردشگری كه سال قبل از محل عوارض ۴۰ هزار تومان بود برای سال آینده ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. سهمی كه باز هم مشخص نیست به گردشگری داده شود یا نه.
مورد دیگر درباره بنزین بود. چند روز پیش بنزین سهمیه بندی شد و فعالان گردشگری از كم شدن سفرها به دنبال آن ابراز نگرانی كردند حتی این نگرانی در معاون گردشگری هم وجود داشت به نحوی كه ولی تیموری به خبرنگار مهر اعلام نمود از قبل پیش بینی این سهمیه بندی را كرده بودیم بنا بر این نامه ای به وزیر نفت نوشتیم تا در جریان سهمیه بندی، سوژه سفر را هم در نظر بگیرند.
این نامه هم بی پاسخ مانده بود چون اگر توجهی به این نامه می شد، حتما مانند دولت های قبل خبری از اختصاص سهمیه بنزین سفر و یا تسهیلاتی در این ارتباط می شد. البته مونسان باز هم در سفرش به بیرجند وعده داده كه برای نوروز چانه زنی هایش را می كند تا سهمیه بنزین برای سفر بگیرد.
موضوع دیگری كه این روزها بحث داغ میان فعالان صنایع دستی است، به حذف معافیت مالیاتی هنرمندان مربوط می شود. معاون صنایع دستی از نامه مونسان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی درباره حذف ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم آگاهی داده بود. نامه ای كه هنوز مشخص نیست سرنوشت آن چه می شود.
موضوع تعطیلی زمستانی نیز همچون درخواست های این وزیر بود كه به آن هم هنوز كه هنوز هست پاسخی داده نشده است و تنها آخرین بار اعلام گردید كه این تعطیلی از دو هفته به ۵ روز می رسد كه با احتساب ۵ شنبه و جمعه یك هفته ای خواهد شد. اتفاقی كه هنوز دولت به آن جواب درستی نداده است. تنها مونسان اعلام نموده كه وزیر آموزش و پرورش با آن موافق است.
طرح تعطیلی زمستانی گویا تا اختتام دوره مسئولیت وی در وزارتخانه و یا دولت دوازدهم به نتیجه نخواهد رسید. چون مونسان هنوز نتوانسته از سال قبل تا كنون پیشرفتی در اجرای این طرح داشته باشد به رغم شعارهایی كه درباره فواید آن می دهد.
عدم حضور در برنامه های مهم ریاست جمهوری با سوژه میراث فرهنگی
تنها نامه نگاری ها و پیگیری های مونسان نیست كه به نتیجه نمی ر سد. برخی اتفاقات سبب شده تا عدم حضور وی در برنامه های مهم مشهود باشد. بعنوان مثال مهر ماه سال ۹۷ حسن روحانی رئیس جمهور در بازگشت از نیویورك سردیس سرباز هخامنشی را به ایران آورد و در فرودگاه با رسانه ها و همراهان درباره آن سخن گفت. در این مراسم مونسان حضور و نقشی نداشت. تنها این سرباز را به او سپردند تا برایش تعیین تكلیف شود!
در سال قبل مونسان، در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواست تا بخشنامه، صادر شده درباب راه اندازی شهرك های گردشگری متوقف شود. در این مساله وزارت راه در هیأت دولت به تصویب رسانده بود كه شهرك های گردشگری ایجاد كند حتی بخش نامه آنرا نیز تهیه كرده و آنرا ابلاغ كرده بود در این میان وزارت میراث فرهنگی كه سال قبل با عنوان سازمان میراث فرهنگی فعالیت می كرد، خبری از آن مصوبه نداشت و بعد از آن كه ستادی هم برای آن تشكیل شده بود تازه مونسان متوجه این مساله شده و در نامه ای به وزیر راه خواست تا این طرح متوقف شود. این نشان میدهد كه در تصمیم گیری های مربوط به گردشگری توسط وزارتخانه های دیگر مونسان و یا نهاد تحت نظرش جایگاهی ندارد و حتی با او وقتی مقرر است شهركی با نام گردشگری راه اندازی شود، مشورتی نمی كنند.
یك اتفاق مهم و جالب این بود كه ۸ مرداد امسال بزرگترین كمپ توریستی و گردشگری سافاری خاورمیانه در شهرستان ورامین با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور كلنگ زنی شد ولی در این مراسم وزیر میراث فرهنگی كه متولی صدور مجوز چنین پروژه های گردشگری ست، حضور نداشت.
اینها نمونه هایی از بی توجهی های دولت به وزارت گردشگری و وزیر مربوطه آن است. مونسان مدتهای زیادی است كه پاسخگوی خبرنگاران در چارچوب مصاحبه اختصاصی و یا نشست خبری نبوده است. وی در واقع از پاسخ به سوالاتی درباره طرح های بی سرانجام مانند شهر گردشگر، دستگیری گوناگون مدیرانش در این وزارتخانه، مصوبه هایی كه از آنها بعنوان مصوبه های خوب دولت یاد می كند اما پس از چند روز نظرش را كاملاً متفاوت اعلام می كند و اتفاقات دیگر، طفره می رود.
آخرین بار وی در حاشیه مراسم روز پژوهش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص علت این بی توجهی هیأت دولت برخورد قهرآمیزی داشت و در پاسخ اظهار داشت: شما به دنبال جواب نیستید!


منبع:

1398/10/11
12:00:14
5.0 / 5
4637
تگهای خبر: آموزش , صنعت , مجلس , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ