كتاب دهه چطور گیلین فلین با دختر گمشده موانع را در هم شكست

كتاب دهه چطور گیلین فلین با دختر گمشده موانع را در هم شكست

به گزارش پرسی بلاگ كتاب دختر گمشده بعنوان كتابی كه موفق شد تا كلیشه های رایج در داستان نویسی تعلیق آمیز را متحول كند و به كتابی پرفروش بدل شود، موفق ترین كتاب دهه دوم هزاره سوم شناخته شده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از انترتینمنت ویكلی، گیلین فلین با خنده به یاد می آورد كه ویراستارش در واكنش به كتاب «دختر گمشده» چه چیزی اظهار داشته بود: «كتابی نوشتی كه دو شخصیت اصلی دارد كه هر دو دوست داشتنی نیستند، آن وسط یك قتل مرموز داری و پایانی هست كه ضرورتا همه خطوط داستانی را به هم نمی رساند.»
البته در نهایت دقیقا همان عناصر داستانی بودند كه سبب شدند این كتاب تریلر محصول سال ۲۰۱۲ به شهرت بین المللی برسد. اما ویراستار هم در مطرح كردن آنها اشتباه نمی كرد چون با آغاز دهه ۲۰۱۰ این عناصر در رمان های داستانی تعلیقی به هیچ وجه رایج نبودند و بعنوان شاخص موفقیت بازرگانی هم شناخته نمی شدند.
آغاز سفر فلین به سمت شهرت ادبی در یك روز داغ در اسكاتس دیل واقع در آریزونا شروع شد. او داشت قدم می زد و منتظر شنیدن خبر بود كه بالاخره تماسی دریافت كرد و به او گفته شد «دختر گمشده» كارش را با رسیدن به شماره ۲ فهرست پرفروش های نیویورك تایمز شروع كرده است. هفته بعد كتاب به شماره یك رسید. فلین اظهار داشت: «تور كتاب من از ۳ شهر به ۱۶ شهر رسید.»
وقتی كتاب انتشار یافت، مردم می خواستند درباره اش صحبت كنند. همه این ها نویسنده را مبهوت كرد. در اینباره می گوید: «اینكه از وضعیت پوچ عجیب، طی دو هفته به این برسی كه داری با ووپی گلدبرگ صحبت می كنی مسلما برای آدم حیرت آور است». كتاب «دختر گمشده» سومین اثر این نویسنده بود و نه تنها تبدیل به موفق ترین كتاب او شد، بلكه تبدیل به یكی از پرفروش ترین كتاب های دهه شد.
فلین كتاب را پر از چیزهایی كرد كه آن موقع آوان گارد به نظر می رسیدند اما حالا نكات رایج تریلرهای این چنینی هستند: راوی های غیرقابل اتكا، پیچش های ساختاری و برخورد كردن با زندگی زنان طوری كه به اندازه زندگی مردها هیجان انگیز، غیرقابل پیشبینی و دارای نكات ریز باشد.
فلین ۴۸ ساله می گوید: «خوشحالم كه كتاب به مردم یادآوری كرد كه فضاهای داخل خانه لازم نیست محدود به مبحث های سبك و كلیشه بشوند و این ایده كه چیزهای مربوط به فضای داخل خانه كه درباره زنان هستند كمتر ارزش توجه ما را دارند هم به هیچ وجه حقیقت ندارد. ازاین رو خیلی دوست دارم كه یك واژه جدید به نام تریلر داخلی شكل گرفته است.»
او درباره اهمیت زمانی مبحث داستان می گوید: «به ایده ظهور رسانه های اجتماعی، ایده بسته بندی زندگی فرد بعنوان یك چیز خاص و اینكه در زندگی واقعی بسیار متفاوت می باشد مرتبط می شود. مردم به این پاسخ دادند».
واژه تریلر داخلی حالا نماینده یك زیرژانر كامل شده و شاید بهترین دسته بندی ادبی نوظهور دهه باشد. رمان های مشابه مانند «دختر سوار قطار» و «بیمار ساكت» امسال همگی به اوج فهرست پرفروش های نیویورك تایمز رسیدند و قدرت آنها داستان هایی پر از تعلیق بود كه با پیچش های ساختاری تقویت می شدند؛ اما در عین حال نظرهایی غنی درباره جنسیت، میان سالی و شكل گیری یك زندگی «عادی» داشتند.
فلین كه به روشی خاص و با اراده از این دوگانگی بهره برد می گوید: «همیشه فكر می كردم اگر بتوانید چیزی بنویسید كه ایده های مختلف داشته و چندلایه باشد، مردم آنرا مانند یك تریلر می خوانند و برای افرادی كه بخواهند بیشتر با آن درگیر بشوند و عمیق تر بررسی نمایند هم چیزهای بسیاری برای صحبت كردن وجود خواهد داشت».
غیر از اینكه «دختر گمشده» هنجارهای جنسیتی را معكوس می كند، یك پالس فرهنگی هم ارسال می كند، هم بعنوان منبعی برای هالیوود (دیوید فینچر در سال ۲۰۱۴ اقتباس سینمایی كتاب را كارگردانی كرد) و بعنوان یك آغازگر مكالمه. با وجود اینكه هنوز و حتی پس از خوابیدن رونق كیندل شاهد نشانه هایی از اخطار در بخش انتشار كتاب هستیم، كتاب هایی مانند «دختر گمشده» نشان می دهند كه پتانسیل آثار چاپی بزرگ هنوز وجود دارد.
فلین به یاد می آورد: «مردم در رخدادهای امضای كتاب در صف می ایستادند، كتاب را روی میز می كوبیدند و می گفتند "از این كتاب متنفرم! عالی بود!" به چیزی كه می خواستم دست پیدا كرده بودم: مردم داشتند نه تنها درباره خط داستانی و شخصیت ها، بلكه درباره مفهوم كتاب صحبت می كردند.»
ترجمه: مازیار معتمدی

1398/09/24
22:39:22
5.0 / 5
4750
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , بین المللی , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ