مختارپور مطرح كرد؛

بودجه، اصلی ترین مشكل نهاد كتابخانه های عمومی كشور

بودجه، اصلی ترین مشكل نهاد كتابخانه های عمومی كشور

به گزارش پرسی بلاگ دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور در مراسم تجلیل از خادمان و كتابداران حوزه كتاب تهران اصلی ترین مشكل این نهاد را مسئله بودجه عنوان نمود.



به گزارش روابط عمومی اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران، آیین تجلیل از خادمان عرصه كتاب و كتابخوانی و كتابداران برگزیده استان بامداد امروز سه شنبه ۱۲ آذر با حضور فاطمه ذوالقدر عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور دبیر كل نهاد كتابخانه های عمومی كشور، معاونین، مدیران كل نهاد كتابخانه ها، كتابداران و اعضای كتابخانه های عمومی استان در سالن آمفی تئاتر كتابخانه مركزی پارك شهر برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم پیام انوشیروان محسنی بندپی استاندار و رئیس انجمن كتابخانه های عمومی تهران خطاب به كتابداران و كتابخوانان قرائت شد.
مشروح متن این پیام از این قرار بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
ترویج كتاب و كتابخوانی وظیفه و رسالت اصلی دست اندركاران فرهنگ و دانش جامعه می باشند.
بنابراین كتابداران ركنی مهم در كنار اعضاء به كتابخانه ها اصالت و اعتبار می بخشند و در جذب سرمایه های اجتماعی و ارتقاء زیست فرهنگی جامعه تأثیر گذارند به صورتی كه كتابخانه های عمومی، در رویكرد جدید بعنوان پایگاه های اجتماعی جامعه، در صف اول «جهاد فرهنگی» قرار دارند.
اولویت حمایت های فرهنگی نهاد كتابخانه ها بر مناطق صدمه خیز كشور معین شده است و به تبغ آن، همت و تلاش اداره كل كتابخانه های استان تهران برنامه ریزی شایسته ای را رقم زده است، اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در شهرستان بهارستان جهت ارتقای سواد اجتماعی و سبك زندگی شهروندان و هم نوسازی و بازگشایی هم زمان چهار كتابخانه عمومی كه با اقبال بی نظیر مردم در عضویت و رفتن به كتابخانه ها همراه بود، اقداماتی درخور تقدیر هستند و آینده روشنی را در اثرگذاری اجتماعی نوید می دهند.
در روزگاری كه كتابدار به واسطه عناوینی چون «مشاور امین» در اذهان جامعه تكریم می شود پرچم تفكر و معرفت برفراز كتابخانه های عمومی همواره برافراشته خواهد بود و كتابداران همواره آینه گردان این معرفت و بالندگی خواهند بود.
انوشیروان محسنی بندپی
در بخش بعدی این نشست، مختارپور اظهار داشت: هرساله به مناسبت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار از همكاران كتابخانه های عمومی در شهرها و استان های مختلف تقدیر می شود؛ البته این بزرگداشت ها، صرفا نمادی است تا یادمان نرود كه از فعالیتهای همكاران مان قدردانی كنیم؛ خیلی از كتابداران ما فعالیتهای ارزشمندی انجام می دهند كه به علت نبود فرصت و یا انگیزه، اقدامات خویش را ثبت نمی كنند؛ بطور قطع فعالیتهای خالصانه همه عزیزان در سامانه مطلق خداوندی ثبت و ضبط می شود و جزای خیر آنرا دریافت خواهند كرد. طی این سال ها، بخش قدردانی از همكارانی كه در ستادها فعالیت می نمایند، مغفول مانده كه ان شاءالله به همت عزیزان، از سال جاری آغاز و در سالروز تأسیس نهاد از همكاران ستادی هم تقدیر خواهد شد.
وی اضافه كرد: در شكل گیری فعالیتهای فرهنگی عوامل مختلفی نقش دارند و ما انسان ها، نمی توانیم سهم مشاركت هر یك از افراد را در این فعالیت ها بررسی نماییم. برای مثال، پروژه بازسازی كتابخانه پارك شهر، به رغم وجود دشواری هایی، تكمیل شد و اینك، هر هفته میزبان برگزاری چندین برنامه است و این تنها آغاز راه آن است. افراد بسیار زیادی در كتابخانه، بخش های عمرانی، مالی، پیمانكاری، ستاد مركزی و ستاد استان تهران و... فعالیت كردند تا این پروژه به ثمر برسد. همینطور از آقای نیك نام كه تا چندی قبل مدیریت اداره كل استان تهران را بر عهده داشتند، تقدیر می كنم.
دبیركل نهاد كتابخانه ها در ادامه، رسانه های جمعی، دستگاه های دولتی و نمایندگان مجلس را خطاب قرار داد و اظهار داشت: هم اكنون بودجه سال آتی كتابخانه های عمومی و تمامی دستگاه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و خدماتی كشور در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است. متأسفانه طی سال های گذشته بخش فرهنگ، كم ترین سهم را در بودجه داشته و میان دستگاه های فرهنگی نیز، كتابخانه های عمومی كمترین سهم را داشته اند. طبق گزارش رسمی انتشار یافته، در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷، بودجه دستگاه های فرهنگی به صورت متوسط ۱۹ درصد و بودجه كتابخانه های عمومی تنها ۶ درصد افزایش داشت. این در شرایطی است كه هزینه های كاركنان نهاد هم از محل همین بودجه تأمین می شود، نه همچون دستگاه های دولتی كه ردیفی جداگانه برای افزایش حقوق دارند.
مختارپور با اشاره به سخنان خود در مراسم ملی گرامیداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در پایتخت كتاب ایران، اظهار داشت: ماه گذشته مسؤلان ستاد مبارزه با مواد مخدر، به عرضه گزارشی در شورای فرهنگ عمومی پرداختند. طبق این گزارش، مراقبت و نگهداری و ترك اعتیاد یك معتاد، بیشتر از ۲۰ سال زمان و هزینه نیاز دارد. اخیراً، رئیس شورای شهر یكی از كلان شهرهای كشور، اعلام نمود كه ۱۲ درصد از درآمد شهرداری آن كلان شهر، صرف مبارزه با مواد مخدر می شود؛ درحالی كه ما برای دریافت سهم نیم درصد كتابخانه های عمومی، با مشكلات عدیده ای روبه رو هستیم. هزاران برابر از هزینه ای كه امروز از كتابخانه های عمومی و بخش فرهنگ دریغ می شود، فردا باید صرف رفع صدمه های اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، طلاق، مفاسد اخلاقی و... شود. امروز صریحا به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویم كه كتابخانه عمومی، تنها مركز فرهنگی است كه درهای آنها همواره به روی تمام مردم، فارغ از مذهب، سن و جنسیت، باز است. هیچ مركز فرهنگی دیگری، این خصوصیت را ندارد. مدارس، پایگاه فرهنگی مهمی هستند اما تنها به دانش آموزان خدمات عرضه می دهند؛ مساجد، مراكز فرهنگی بسیار مهمی هستند، اما تنها در ساعاتی از روز به اقشار خاصی از مردم، حتی در بعضی موارد به طبقات خاصی از مردم، خدمات عرضه می دهند. كتابخانه عمومی، تنها نهادی است كه فارغ از تمام تمایزها، به تمامی مردم خدمات فرهنگی عرضه می دهد. این بدین معنا نیست كه فعالیتهای ما ایده آل است، ما هم نقص هایی داریم كه باید برای رفع آنها تلاش نماییم. مهم ترین كمبود ما، مسأله بودجه است.
وی در ادامه اظهار داشت: محاسبه بودجه كتابخانه های عمومی، برخلاف سایر دستگاه ها، كار سختی نیست. امروز ما بیشتر از ۳۵۰۰ باب كتابخانه داریم؛ در كشور ما سالی ۱۰۰ هزار عنوان كتاب چاپ می شود؛ فرض كنید ما سالانه تنها ۱۰۰۰ جلد كتاب، معادل یك صدم كتاب های انتشار یافته در كشور را بخریم؛ چیزی كه توقع ناشران، فعالان فرهنگی، كتابداران و اعضای كتابخانه ها است. در صورت خرید تنها هزار عنوان كتاب برای تمامی كتابخانه های عمومی كشور، سالانه ۷۲ میلیارد تومان مورد نیاز است. اگر بخواهیم از بین نشریات كشور، تنها ۵۰ نشریه خریداری نماییم، نزدیك به ۲۰ میلیارد تومان بودجه لازم است. برای عرضه خدمات دیجیتالی كه مورد تاكید نمایندگان و مردم است، سالانه حداقل ۲۶ میلیارد تومان مورد نیاز است. برای پرداخت حقوق كتابداران در سطح فعلی، حدود ۳۶۰ میلیارد در سال مورد نیاز است. برای نگهداری كتابخانه ها، هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان لازم است. حذف و نادیده گرفتن هر یك از این بخش ها توسط دولت محترم و یا مجلس محترم، به معنای كاهش نوعی از خدمات دهی در كتابخانه عمومی است. مجموع این موارد ما را به عددی در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می رساند.
دبیركل نهاد كتابخانه ها در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نهاد كتابخانه های عمومی برای سال ۱۳۹۹، حداقل حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. كمتر از یك سوم این رقم، از راه سهم نیم درصد كتابخانه ها از درآمدهای شهرداری، چنانچه پرداخت گردد، تأمین خواهد شد. نزدیك به ۵۰۰ میلیارد باقی می ماند؛ از این میزان، آن گونه كه با ما اطلاع داده اند، دولت محترم در سال ۱۳۹۹، برای نهاد كتابخانه های عمومی ۱۹۹ میلیارد تومان در نظر گرفته است. یعنی كمتر از یك دوم نیاز كتابخانه ها؛ این چه معنایی دارد! پس از حادثه پلاسكو، دستگاه ها و نهادهای مختلف، برای پیشگیری از ایجاد حادثه و خسارت جانی، موظف به بررسی وضعیت ساختمان های خود شدند. آن زمان ۲۲ كتابخانه به علت فرسودگی ساختمان، تعطیل شد. حادثه زلزله در سال های اخیر به ۶ كتابخانه ما صدمه جدی وارد كرد. در سیل سال جاری، دو كتابخانه ما صدمه جدی دید. در وقایع اخیر، بعضی كتابخانه ها صدمه جزئی دید، اما كتابخانه عمومی تفكر شهریار به كلی ویران شد. لطفا به آمارها توجه كنید. اگر دولت محترم و مجلس محترم، به بودجه كتابخانه های عمومی بی توجهی كنند، سال آینده هزار كتابخانه عمومی در معرض تعطیلی قرار می گیرد. حالا شما میزان صدمه را محاسبه كنید. زلزله و سیل و آوار نتوانست چنین صدمه ای بزند كه تصمیم گیری های غیردقیق خواهد زد. ما روشنگری می نماییم كه بی توجهی به این مورد چه صدمه ای خواهد داشت.
مختارپور با تقدیر از خیلی از نمایندگان كه دلسوزانه، مبحث افزایش بودجه كتابخانه های عمومی را پیگیری می كنند، اظهار داشت: متاسفانه نظام بودجه ریزی در كشور، طوری طراحی شده كه به مسائل فرهنگی كمتر توجه می شود؛ این مورد باید اصلاح گردد. در غیر این صورت، هزاران برابر بودجه ای كه امروز از كتابخانه های عمومی دریغ می شود، فردا باید صرف مبارزه با صدمه های اجتماعی شود. به استناد شواهد دقیق می گویم كه فعالیت كتابخانه های ما در مناطق دارای صدمه اجتماعی، شاخصهای فرهنگی آن مناطق را تغییر داده است. این ها آمارهایی انتزاعی نیست، هر كسی كه می خواهد، می تواند بررسی كند. من امیدوارم كه نمایندگان محترمی كه در این راستا تلاش می كنند، موفق شوند و بدانند كه تصمیم آنها چه تأثیری در سرنوشت كشور و نسل آینده دارد.
وی درباره كتابخانه عمومی تفكر شهریار اظهار داشت: كتابخانه تفكر، در منطقه ای مردمی و نه اعیان نشین، به فرزندان این مرز و بوم، خدمات عرضه می كرد. انقلاب اسلامی ایران، بعنوان بزرگ ترین انقلاب قرن بیستم در كشور ما اتفاق افتاد؛ مردم انقلابی ما با تمام ناراحتی از رژیم منحط پهلوی، حتی یك كتابخانه و مركز فرهنگی را آتش نزدند؛ این امر نشان داده است كه چه كسانی و با چه مبنای ضدفرهنگی این كار را كردند؛ آنها حتی مانع از كمك مردم و رسیدن آتش نشانی به منطقه برای پیشگیری از آتش سوزی شدند. اما این كتابخانه با كمك مردم ساخته خواهد شد. امروز، فراخوانی از جانب نهاد برای دریافت كمك های مردمی در ساخت باردیگر كتابخانه عمومی تفكر منتشر می شود؛ تابحال تقاضاهایی هم از جانب مردم عرضه شده است؛ مردم این كتابخانه را به سرعت و بهتر از گذشته می سازند؛ اما مرز میان افرادی كه ناراحت و معترض اند و گلایه های به حق دارند، با كسانی كه با فرهنگ، ادب و تمدن دشمنی دارند، برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.

1398/09/12
21:58:03
5.0 / 5
4883
تگهای خبر: اجتماعی , خدمات , دیجیتال , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ