معرفی انجمن ادبی رودكی قرقیزستان

گفت وگوی دو ملت تاجیكستان و قرقیزستان حول محور شاعر ایرانی

گفت وگوی دو ملت تاجیكستان و قرقیزستان حول محور شاعر ایرانی

پرسی بلاگ: انجمن تاجیكان قرقیزستان موسوم به رودكی در سال 1993 تأسیس شده است. از مهم ترین اهداف این انجمن حفظ زبان، ادبیات، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم ملت تاجیك و تحكیم دوستی بین تاجیك ها و قرقیزهاست.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان در تازه ترین خبر ارسالی خود به مهر به معرفی انجمن ادبی رودكی در این كشور پرداخته است. این گزارش را در زیر بخوانید:
تاجیك ها از نظر جمعیت رتبه ششم (۰، ۹ %) را بعد از قرقیزها (۷۳.۳ %)، ازبك ها (۱۴، ۷%)، روس ها (۵.۶ %)، دونگان ها (۱، ۱%)، اویغورها (۰.۹%) در بین مردم قرقیزستان دارند. جمعیت تاجیكان در قرقیزستان (سال ۲۰۱۸) ۵۴۹۷۶ هزار نفر هست. آنان یك درصد جمعیت كشور را می سازند. تاجیكان عمدتاً در دره های كنار رودخانه های استان بادكند واقع در جنوب قرقیزستان سكونت دارند كه جمعیت آنها در آن منطقه به ۴۵ هزار نفر می رسد و هفت درصد جمعیت این استان را می سازند. بقیه تاجیكان در استان چوی در شمال قرقیزستان ساكن هستند.
تاجیك ها ازآنجایی كه در جوار ازبكستان زندگی كرده و می كنند علاوه بر زبان های قرقیزی و روسی، به زبان ازبكی نیز مسلط هستند. در سال های مختلف اختلافاتی بین قرقیزها و تاجیك ها بر سر سوژه زمین به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۲ در قرقیزستان هفت مدرسه تاجیكی برای جمعیت ۵۰ هزارنفره تاجیكی این كشور فعال بود، درحالی كه در تاجیكستان برای جمیعت ۶۵ هزارنفره قرقیزهای مقیم آن كشور ۶۴ مدرسه دایر بود.
انجمن تاجیكان قرقیزستان موسوم به رودكی در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده است. از مهم ترین اهداف این انجمن حفظ زبان، ادبیات، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم ملت تاجیك و تحكیم دوستی بین تاجیك ها و قرقیزهاست.
در طی ۱۵ سال عبدالحلیم رحیم جان اف پزشك سرشناس جراحی قلب ریاست انجمن را بر عهده داشت. با تلاش های وی گروه های موسیقی «نوا» و «زیبا» تشكیل شد. همین طور با همت او كتابخانه مخصوص دایر و كتب درسی ویژه دانش آموزان تاجیك چاپ و منتشر گردید. در سال ۲۰۰۸ روشن صابراف تاجر و خیر تاجیك به مقام ریاست انجمن رسید. وی كتب و آثاری همچون «تاجیكان قرقیزستان»، «چراغ دوستی» و نیز كتاب «چنگیز آیتماتوف» را منتشر نمود. از سال ۲۰۰۸ ماهنامه «پیام آلاتو» به زبان روسی و تاجیكی چاپ می شود. سردبیر این ماهنامه قادر مروت است.

دكتر رحیم جان میرزاحلیم اف
مركز فرهنگی «رودكی» با كمك همزبانان خود توانسته است حدود ۲۶ عنوان كتاب به زبان تاجیكی به نشر برساند و خوانندگان تاجیك زبان قرقیزستان هم استقبال خوبی از این كتاب ها كرده اند.
قادر مروت و دیگر اعضای مركز فرهنگی «رودكی» داوطلبانه و بطور افتخاری در این مركز كار می كنند. آنها دوست دارند زبان و فرهنگ مادری خودرا زنده نگه دارند و در این راه از هیچ دولت و یا كشوری كمك دریافت نمی كنند. به غیراز چند تن از ثروتمندان محلی و همین طور «پیوند» یا انجمن تاجیكان دنیا، كه در تاجیكستان است دیگر تابحال هیچ كمكی دریافت نكرده اند.

نشریه پیام آلاتو به خط تاجیكی



منبع:

1398/09/10
14:46:04
5.0 / 5
4256
تگهای خبر: آثار , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ